- en information management; knowledge management
- sv information management
Tiedonhallinta on toimintaa, jossa tietoa hallitaan organisaation aineettomana pääomana. Tieto nähdään organisaation toiminnan menestystekijänä, jonka tuottamista ja käyttöä on johdettava osana organisaation kokonaistoimintaa ottaen huomioon tiedon monimuotoisuus ja siihen kohdistuvat erilaiset tarkastelunäkökulmat.
Termistä käytetään myös muotoja tietohallinta ja tiedon hallinta. Tiedonhallinnan alakäsitteitä ovat sisällönhallinta, dokumentinhallinta ja asiakirjahallinta, jotka kaikki ovat erilaisia tarkastelunäkökulmia tietoon. Tietohallinto vastaa omalta osaltaan tiedonhallinnan organisoinnista ja johtamisesta.
- 1) Tiedonhallinta on osa tietohallintoa ja se käsittää organisaation tuottaman tai käyttämän tiedon hallinnan, ottaen huomioon tiedon monimuotoisuus ja eri näkökulmat. Näitä näkökulmia ovat esimerkiksi omistajuus ja vastuut, laatu, käytettävyys, löytyvyys, yhdisteltävyys, yhteentoimivuus, hyödynnettävyys, tietoturva ja tietosuoja, julkisuus, maksullisuus/maksuttomuus ja elinkaari. Tietoa pitää hallinnoida ja käsitellä siten, että tieto on luotettavaa, sitä voidaan hyödyntää tehokkaasti kaikkiin käyttötarkoituksiinsa, ja tiedolla edistetään tuottavuutta erilaisissa toiminnoissa.
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri, Tietoarkkitehtuuri v. 0.95, 4.4.2011
- 2) Tiedon keruu, organisointi ja tallentaminen siten, että se on helposti löydettävissä ja käytettävissä.
Tietohuollon sanasto 1993